Alpha 1 News

H εικονική πραγματικότητα αλλάζει τις ζωές των παιδιών

H τεχνολογία και οι ηλεκτρονικές συσκευές έχουν αλλάξει τα δεδομένα.

Το 1999 το Matrix, δημιούργημα των αδερφών Γουατσόφσκι, μας έβαζε για τα καλά στην εικονική πραγματικότητα. Το έργο είναι από τα σημαντικότερα στο Σινεμά και σίγουρα πολύ μεγάλο σε νόημα. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος, δέχεται τα πάντα σε ότι αφορά τα social media και τις περισσότερες φορές δεν αντιδρά σε αυτό που του πλασάρει ένα τάμπλετ ή μία ηλεκτρονική συσκευή.

Η ταινία << The Matrix >> έχει να κάνει και με το πόσο εξαρτημένοι ή όχι είμαστε από το σύστημα. Λέγοντας το << σύστημα >> εννοώντας οτιδήποτε έχει να κάνει με τις πολιτικές που προωθούν οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών και τις επιπτώσεις που έχουν στο κοινωνικό σύνολο. Έχει να κάνει με το κατα πόσο είμαστε << σκλάβοι >> και αν είμαστε διατεθειμένοι να ξυπνήσουμε από τη λίθη που μας έχουν επιβάλλει. Το έργο Matrix έχει πολύ ανάλυση...

Αυτό όμως που αξίζει να τονίσουμε στις μέρες μας και οφείλουμε να επιμείνουμε σε αυτό είναι και ο εθισμός σε αυτό που ονομάζουμε βιντεοπαιχνίδια. Μετά τη δεκαετία του 1980 και στις αρχές του 1990 έκαναν δυναμικά την εμφάνιση τους οι κονσόλες παιχνιδιών, οι παιχνιδομηχανές όπως και ονομάστηκαν. Οι μεγαλύτεροι κυρίως οι γεννημένοι το 1980 και μετά, δεν είχαν πολλές επιλογές στα χέρια τους. Υπήρχε βέβαια ένα Atari, ένα Sega και ένα Nintendo και η ενασχόληση μας στα ηλεκρονικά, τα λεγόμενα << φλιπεράκια >>, στις καφετέριες. Το Game Boy ήταν και η επανάσταση. Μετά το 2000 ήρθε το Playstation και το X-Box.

Σήμερα, ζούμε σε μία ψηφιακή εποχή. Η τεχνολογία αποτελεί και κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Πόσες φορές κοιτάμε το κινητό μας τηλέφωνο κατα τη διάρκεια της ημέρας; Πόση ώρα είμαστε συνδεδεμένοι στο facebook ή στο instagram; Οι πιο μεγάλοι στην ηλικία ίσως και να μπορούμε να το ελέγξουμε. Όχι πάντα βέβαια. Το ερώτημα είναι τί γίνεται με τα μικρά παιδιά; Τα παιδιά χρειάζονται διαρκώς ερεθίσματα. Η απάντηση δεν είναι όμως το smartphone ή μία ηλεκτρονική συσκευή. Mία πολύ καλή λύση είναι η μουσική. Είναι γνωστό ότι η μουσική ηρεμεί και τρέφει τον εγκέφαλο. Ενισχύει ακόμα την πνευματική ανάπτυξη του παιδιού.

Σύμφωνα με τους ερευνητές η Μουσική επιδρά θετικά στις γλωσσικές, κινητικές, κοινωνικές, γνωστικές και ακαδημαϊκές ικανότητες των παιδιών. Οι Γονείς μπορούν επιπλέον να αγοράσουν μία κιθάρα ή ένα μουσικό όργανο. Όταν το παιδί παίζει ένα όργανο, βελτιώνονται οι προσωδιακές του ικανότητες, ο ρυθμός και ο επιτονισμός. Σύμφωνα και με ένα άρθρο του επιστημονικού περιοδικού Developmental Science, η αντίληψη του ρυθμού μπορεί να προβλέψει τις συντακτικές ικανότητες παιδιών 6 ετών.

Οι Γονείς και οι μεγάλοι έχουν χρέος να καθοδηγούν σωστά τους μικρότερους. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αφήνουν τα μικρά παιδιά συνέχεια με ένα tablet. Με αυτόν τον τρόπο δεν είναι δυνατόν να αναπτυχθεί και ο εγκέφαλος τους. Στην αρχή η ενασχόληση με τις ηλεκρονικές συσκευές φαντάζει αθώα. Παίζει και το παιδί ανενόχλητο και ήρεμο. Συγχρόνως όμως οι μικροί μας φίλοι ξεχνούν την κοινωνική τους ζωή. Βρίσκονται κλεισμένα στο σπίτι. Εδώ, η ευθύνη βαραίνει μόνο τους Γονείς που δεν τα πηγαίνουν μία βόλτα. Δεν τους δίνουν την ευκαιρία να ασχοληθούν από πολύ μικρή ηλικία και με ένα άθλημα. Είναι καθήκον των μεγαλυτέρων να προτείνουν εναλλακτικές λύσεις για την ψυχαγωγία των παιδιών όπως είναι η μουσική και το παιχνίδι έξω από το σπίτι. Όσον αφορά την ανάπτυξη τους είναι και πιο ασφαλές.

Θοδωρής Καλιμτζάκης