Alpha 1 News

Ασθενής η επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα με βάση τον ΙΟΒΕ





Διστακτικοί είναι οι Έλληνες στο ενδεχόμενο να δημιουργήσουν κάτι νέο ή να τολμήσουν να ξεκινήσουν μια δική τους επιχείρηση.

Σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών Βιομηχανικών Ερευνών, ενώ στις αρχές του 2017 υπήρχε μια συγκρατημένη τάση επιχειρηματικής δραστηριοποίησης στους Έλληνες ηλικίας 18-64 ετών, το ποσοστό τους τελικά έπεσε στο 4,8% από 5,7% που ήταν το 2016.
Το ποσοστό θεωρείται το χαμηλότερο της χώρας μας που από το 2003 μέχρι το 2017 κυμαινόταν γύρω στο 6,9% ενώ είναι χαμηλότερο και από το μέσο όρο των ανεπτυγμένων χωρών που καινοτομούν. (9,2% το 2017)

Ο Επιστημονικός Υπεύθυνος του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικότητας του ΙΟΒΕ, κ. Άγγελος Τσακανίκας, στην έκθεση επιχειρηματικότητας που παρουσίασε, τονίζει ότι παράλληλα με την μείωση της δημιουργίας νέας επιχειρηματικής δράσης, έχει αυξηθεί το ποσοστό των ατόμων που διέκοψαν τη λειτουργία της επιχείρησής τους επειδή δεν ήταν κερδοφόρες, 4,7% από 3,8% το 2016.

Από την έκθεση διαπιστώνεται μικρή δράση νέων επιχειρηματικών ενεργειών στην Ελλάδα το οποίο θα μπορούσε να έχει θετικό πρόσημο στην περίπτωση που έκλειναν κερδοφόρες επιχειρήσεις χαμηλής ποιότητας αλλά παράλληλα άνοιγαν νέες κερδοφόρες επιχειρήσεις υψηλής ποιότητας σε μια ένδειξη αναβάθμισης του επιχειρηματικού συστήματος της Ελλάδας. Κάτι τέτοιο όμως, με βάση τα στοιχεία δε συμβαίνει με τους αντίστοιχους δείκτες να παραμένουν αμετακίνητοι.

Στις μικρομεσαίες νέες επιχειρήσεις υπάρχει μια μικρή αύξηση και απασχολούν εκτός από τους ιδιοκτήτες της επιχείρησης, τουλάχιστον ένα άτομο σε σχέση με το παρελθόν με το ποσοστό να είναι στο 82% με την πλειοψηφία να μην ξεπερνάει την απασχόληση 5 ατόμων.
Το 85% των επιχειρηματιών πιθανολογεί ότι σε βάθος 5 χρόνων θα είναι σε θέση να προσλάβουν τουλάχιστον 1 εργαζόμενο.

Στην έκθεση αναφέρονται οι αρνητικές και οι θετικές εξελίξεις με βάση την έρευνα του ΙΟΒΕ.
Οι αρνητικές εξελίξεις:

-Η υψηλή επιχειρηματικότητα ανάγκης, καθώς το 29% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων δήλωσε ως βασικό κίνητρο δραστηριοποίησης την ανάγκη βιοπορισμού.
-Το γεγονός ότι δεν μεταβάλλονται ιδιαίτερα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των νέων εγχειρημάτων σε όρους καινοτομίας, εισόδου σε νέες αγορές, τεχνολογική αναβάθμιση: α) το 64,5% των επιχειρηματιών δηλώνει ότι κανένας πελάτης δε θα θεωρήσει τα προϊόντα ή υπηρεσίες τους νέα και πρωτοποριακά (έναντι 50,1% στις χώρες καινοτομίας), β) το 54% αξιοποιούν ήδη γνωστές τεχνολογίες για την παραγωγή των προϊόντων τους και γ) οι μισοί επιχειρηματίες εισέρχονται σε αγορές με ήδη ισχυρό ανταγωνισμό.
-Ο σταθερά υψηλός φόβος της αποτυχίας, από τις χειρότερες επιδόσεις στον κόσμο.
-Η χαμηλή γυναικεία επιχειρηματικότητα (μόλις 3,9% των γυναικών 18-64 ετών), αν και οι γυναίκες αποτελούν το 40% των επιχειρηματιών το 2017 (29% το 2013).
-Μόλις το 13,7% του πληθυσμού διαβλέπει επιχειρηματικές ευκαιρίες στη χώρα, μια από τις χαμηλότερες επιδόσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
Οι θετικές εξελίξεις:
-Η ενίσχυση της συμμετοχής στην επιχειρηματικότητα ατόμων με υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο, καθώς πάνω από τους μισούς διαθέτουν πτυχίο πανεπιστημιακού επιπέδου.
-Η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας ευκαιρίας για 4η χρονιά: 37% των επιχειρηματιών ξεκίνησαν το εγχείρημά τους αξιοποιώντας μια ευκαιρία που διέκριναν στην αγορά.
-Η σταθερή συνεισφορά άτυπων επενδυτών στη χρηματοδότηση νέων εγχειρημάτων, αν και οι περισσότεροι είναι μέλη της ευρύτερης οικογένειας του επιχειρηματία.
-Η ενίσχυση μεταποιητικών εγχειρημάτων στο 25% του συνόλου, με μικρή υποχώρηση των εγχειρημάτων λιανικής στο 55%.
-Η ενίσχυση της εξωστρέφειας, καθώς το 80% των νέων εγχειρημάτων απευθύνεται και σε ξένες αγορές, ενώ το 30% εξάγει πάνω από το ¼ του κύκλου εργασιών του, παρόλο που τα περισσότερα σχετίζονται με το χώρο του τουρισμού.
-Η διατήρηση σε υψηλό επίπεδο της αυτοπεποίθησης για τις ικανότητες, τις γνώσεις και εμπειρία των ατόμων για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.
-Η σχετικά καλή εικόνα της επιχειρηματικότητας ως επιλογής επαγγελματικής σταδιοδρομίας, και κοινωνικής καταξίωσης.