Alpha 1 News

ΟΛΠ-ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΠΕΝΤΕ ΑΣΤΕΡΩΝ Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΑΓΟΔΑ ΣΤΑ ΚΑΡΒΟΥΝΙΑΡΙΚΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ . .



Σε λίγο γίνεται 50 ετών και στη νεότητά του ήταν πολύ πρωτοποριακό. Υπήρξε ένα από τα πιο σημαντικά δείγματα του ελληνικού μοντερνισμού. Ο λόγος για τον Σταθμό Επιβατών Αγίου Νικολάου ή αλλιώς την «Παγόδα του Πειραιά»
.Ο Σταθμός Επιβατών Αγίου Νικολάου Ο.Λ.Π. ή αλλιώς γνωστός ως Παγόδα λόγω του σχήματός του, είναι έργο των αρχιτεκτόνων Γιάννη Λιάπη και Ηλία Σκρουμπέλου. Κατασκευάστηκε το από το 1964 έως το 1969 και σκοπό είχε τον αποχαιρετισμό των ελλήνων μεταναστών της δεκαετίας του '60 αλλά στην ουσία ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε για τον σκοπό αυτό, αφού η κατασκευή του συνέπεσε με την μεγάλη οικονομική και τουριστική ανάπτυξη του ακολούθησε. Από χώρος αποχαιρετισμού ελλήνων στο εξωτερικό με τα τεράστια πλοία γραμμής της εποχής εκείνης, τελικά έγινε το ακριβώς αντίστροφο. Χώρος καλωσορίσματος ξένων τουριστών στην Ελλάδα με τα γνωστά μας Κρουαζιερόπλοια. Σχέδια Κατασκευής:
Όταν είχε κάνει τον διαγωνισμό ο ΟΛΠ, περιελάμβανε και γραφεία για το Τελωνείο και το Λιμεναρχείο που τελικά όμως δεν κατασκευάστηκαν.
"Σήμα κατατεθέν" βεβαίως είναι η πρωτοποριακή στέγη που κρέμεται από μεταλλικά καλώδια και δίνουν την αίσθηση ιστιοφόρων.
Το κτήριο έχει μνημειώδεις διαστάσεις με 185 μέτρα μήκος και πλάτος τα 51 μέτρα. Αρχικά και βάσει κατασκευής το κτήριο χωρίζονταν σε τρία επίπεδα.
Στο ισόγειο τα γραφεία εκτελωνισμού και εμπορίου. Στο ύψος όμως επειδή καταλαμβάνει δύο ορόφους το ισόγειο, ο επόμενος όροφος λέγεται δεύτερος αντί πρώτος.
Στον Δεύτερο όροφο λοιπόν, χώροι αναμονής επιβατών.
Στον Τρίτο όροφο το εστιατόριο και ο χώρος αποχαιρετισμού. Κάποτε στην Παγόδα, διεξάγονταν εκθέσεις τεράστιου κύρους όπως τα "Ποσειδώνια" τα οποία σήμερα γίνονται σε ηπειρωτικές περιοχές που ουδεμία σχέση με θάλασσα έχουν. Ωστόσο μπροστά από την Παγόδα βρίσκεται ένα πανέμορφο πάρκο έκτασης 13 στρεμμάτων. Πρόκειται για το Πάρκο "Μελίνα Μερκούρη" κάτω από το οποίο βρίσκεται ο υπόγειος χώρος Στάθμευσης "Άγιος Νικόλαος". Ο Σταθμός Επιβατών λειτούργησε ελάχιστα με τη χρήση για την οποία κατασκευάστηκε. Το 1976 οργανώθηκε εκεί για πρώτη φορά η διεθνής ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια», θεσμός που έχει συμβάλει καθοριστικά στη διεθνή προβολή της πόλης του Πειραιά, ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο. Από το 1985 χρησιμοποιήθηκε μόνιμα ως εκθεσιακό κέντρο.
Το κτίριο του Σταθμού Επιβατών παρουσιάστηκε κατ΄επανάληψη σε ελληνικές και διεθνείς εκδόσεις ως ένα από τα καλά δείγματα της μοντέρνας αρχιτεκτονικής δημοσίων κτιρίων.
. .Πρωτοποριακό έργο του ελληνικού μοντερνισμού .
Παρέμεινε ωστόσο επί σειρά ετών αναξιοποίητο και μάλιστα γιά κατεδάφιση. Τη... γλίτωσε, όμως, στο... παρά πέντε, όταν χαρακτηρίστηκε «διατηρητέο» με ομόφωνη απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεώτερων Μνημείων. Τα σχέδια για το μέλλον του ανακοινώθηκαν πριν από μερικές ημέρες. Πώς βρέθηκε μια παγόδα στον Πειραιά και ποια σχέση μπορεί να έχει ένα πολυτελές ξενοδοχείο πέντε αστέρων με το «Σπίτι του Λαού»; Είχε προηγηθεί τρία χρόνια νωρίτερα, το 2010, κείμενο δεκατριών διδασκόντων της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ που ζητούσαν από το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού να μην αλλοιωθεί η αρχιτεκτονική μορφή κτιρίου, κυρίως της στέγης του.
Στις 22 Ιανουαρίου η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ΟΛΠ ΑΕ παρουσίασε το αναπτυξιακό της σχέδιο για το λιμάνι του Πειραιά, στο οποίο περιλαμβάνονται σειρά δράσεων με στόχο το λιμάνι να αποκτήσει ηγετική θέση στην κρουαζιέρα στη Μεσόγειο. Με βάση τον σχεδιασμό της ΟΛΠ ΑΕ το κτίριο της Παγόδας αναδεικνύεται και θα χρησιμοποιηθεί ως ξενοδοχείο πέντε αστέρων.
Η Παγόδα αποτελεί ένα από τα πλέον προβεβλημένα έργα του ελληνικού μοντερνισμού. Η επίσημη ονομασία ήταν αρχικά «Σταθμός Επιβατών ΟΛΠ», αλλά καθιερώθηκε ως η «Παγόδα του Πειραιά», λόγω της πρωτοποριακής, αναρτημένης από ιστία στέγης του, που μοιάζει με κατάστρωμα πλοίου και δεσπόζει εμβληματικά στο λιμάνι.

Δεν υπάρχουν σχόλια