Alpha 1 News

Ρύθμιση 120 δόσεων: Από 1η Φεβρουαρίου οι αιτήσεις για τα χρέη προς την Εφορία - Τα νέα μέτρα του 2018

Ρύθμιση 120 δόσεων: Από 1η Φεβρουαρίου οι αιτήσεις για τα χρέη προς την Εφορία - Τα νέα μέτρα του 2018
Η στιγμή που 4,2 εκατομμύρια φορολογούμενοι που χρωστούν στο Δημόσιο έφτασε ή για την ακρίβεια φτάνει την 1η του Φεβρουαρίου, καθώς τότε ξεκινά η υποβολή αιτήσεων για την υπαγωγή στη ρύθμιση των 120 δόσεων.
Μετά τα ασφαλιστικά ταμεία σειρά πήρε και η εφορία, καθώς υπεγράφη την Παρασκευή από την υφυπουργό Οικονομικών Αικατερίνη Παπανάτσιου και η αντίστοιχη για όσους έχουν χρέη κυρίως ή μόνον στην εφορία. Ωστόσο στο τελευταίο άρθρο της η απόφαση ορίζει πως η ισχύς ξεκινά την 1η Φεβρουαρίου 2018.
Όπως προβλέπει η απόφαση, οι αιτήσεις θα γίνονται αποκλειστικά και μόνον ηλεκτρονικά, χωρίς άσκοπες μετακινήσεις στις εφορίες. Ωστόσο όσοι μπουν στην διαδικασία θα χρειαστούν να αφιερώσουν αρκετό χρόνο για να συγκεντρώσουν όλα τα δικαιολογητικά που θα καθορίσουν αν θα καταφέρουν να ενταχθούν στη ρύθμιση και τι διακανονισμό θα πετύχουν.
Τα «κλειδιά» της ρύθμισης
Το νέο μοντέλο ρυθμίσεων προς το δημόσιο είναι παρόμοια με εκείνη για τα Ταμεία, με τη διαφορά ότι οι αιτήσεις γίνονται στην ΑΑΔΕ αντί στο ΚΕΑΟ και το «κούρεμα» των οφειλών μπορεί να φτάσει  στο 85% ή και στο 95% των τόκων και των προστίμων (όχι όμως στη βασική οφειλή). Η απόφαση Παπανάτσιου καθορίζει πώς θα κάνουν ρύθμιση όσοι έχουν χρέη (βασική οφειλή μετά τη μείωση των προσαυξήσεων) έως και 50.000 ευρώ προς το δημόσιο και μόνον, ή έως 50.000 ευρώ συνολικά προς οποιουσδήποτε αλλά τουλάχιστον το 85% προς το δημόσιο μόνο.
Η ρύθμιση αφορά σε ελεύθερους επαγγελματίες και νομικά πρόσωπα που δεν εντάσσονται στον εξωδικαστικό συμβιβασμό γιατί δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα (γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς κλπ) αλλά όχι τα νοικοκυριά. Προϋπόθεση είναι να κριθούν «βιώσιμοι», δηλαδή να μπορούν να πληρώνουν μέχρι το τέλος τις δόσεις τους χωρίς να δημιουργούν νέα χρέη.
Πρακτικά εφαρμόζεται μοντέλο ρύθμισης τριών ταχυτήτων, όπως και για τα Ταμεία, ανάλογα με το ύψος της οφειλής. Βασική οφειλή έως 3.000 ευρώ δεν «κουρεύεται» και οι μηνιαίες δόσεις φτάνουν μέχρι τις 36 το πολύ.
Αυτό αφορά τουλάχιστον τους 8 στους 10 οφειλέτες του δημοσίου. Οι κανόνες αλλάζουν για οφειλές από 3000 ευρώ μέχρι 20.000 ευρώ και από 20.000 ευρώ εως 50.000 ευρώ, όπου θα προσφέρονται διαγραφή προσαυξήσεων και έως 120 δόσεις. Σε κάθε περίπτωση, η ελάχιστη δόση δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 50 ευρώ το μήνα.
Κρίσιμο είναι να αποδείξει κάποιος ότι έχει μεν εισοδήματα που να μπορεί να πληρώνει (αντιθέτως αποκλείεται αυτομάτως εάν τα χρέη του ξεπερνάνε το 8πλάσιο των ετήσιων καθαρών εσόδων του) αλλά όχι και τόσα πολλά γιατί αντί να πάρει την ρύθμιση, η εφορία θα τον πιέσει να ρευστοποιήσει περιουσιακά στοιχεία για να πληρώνει (αποκλείονται αυτομάτως όσοι θεωρηθούν πως έχουν περιουσία 25πλάσια από τα χρέη τους).
Ακόμα και αν καταφέρει πάντως να ενταχθεί κάποιος στην ρύθμιση, το δημόσιο μπορεί να κάνει συμψηφισμούς και να εγγράφει υποθήκες, για  τη διασφάλιση της είσπραξης της οφειλής. Αν όμως αφήσει απλήρωτες 3 δόσεις συνολικά ή δηλώσει ανακριβή στοιχεία ή  παραλείψει κάποια τρέχουσες υποχρεώσεις του (υποβολές δηλώσεων, πληρωμές φόρων κλπ) τότε χάνει τα οφέλη της ρύθμισης, αναβιώνουν τα χρέη, ενώ επανέρχονται διώξεις και κατασχέσεις.
Βήμα-βήμα μέχρι τη ρύθμιση
Για να φτάσει κανείς στην πηγή, θα πρέπει να περάσει από πέντε στάδια:
1ον) Η αίτηση που γίνεται ηλεκτρονικά στο Taxisnet. Θα μπορούν υποβληθούν μετά την 1η Φεβρουαρίου και μέχρι 31.12.2018. Η ρύθμιση χορηγείται μία φορά και μόνον για κάθε οφειλέτη.
2ον) για υποβολή αίτησης απαιτείται να έχει δηλωθεί έναρξη εργασιών στην εφορία. Από την διατύπωση αυτή ενδέχεται να ανοίγει «παράθυρο» και για συμμετοχή όσων έχουν διακόψει τη δραστηριότητα ή τη λειτουργίας τους αλλά θα θελήσουν να δηλώσουν επανέναρξη, για να θεωρηθούν ενεργοί  και -υπό προϋποθέσεις στη συνέχεια «βιώσιμοι»- ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν στη ρύθμιση.
3ον) Στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές προς το Δημόσιο, εφόσον είχαν βεβαιωθεί στην εφορία μέχρι και τις 31.12.2016. Από την διατύπωση αυτή διαφαίνεται πως δεν είναι αναγκαίο να ήταν ήδη ληξιπρόθεσμες το 2016, αλλά απλά βεβαιωμένες, ακόμα αν κατέστησαν ληξιπρόθεσμες και μετά την ημερομηνία εκείνη ενδεχομένως, δηλαδή μέσα στο 2017. Δεν ρυθμίζονται  οφειλές για τις οποίες εκδόθηκε οριστική δικαστική απόφαση ή υπήρξε δικαστικός συμβιβασμός, ούτε ποσά που καταλογίστηκαν κατά παράβαση κρατικών ενισχύσεων σαν ειδικά αφορολόγητα αποθεματικά.
4ον) στη συνέχεια ξεκινά ο μαραθώνιος για τη συγκέντρωση των δικαιολογικών, με βάση τα οποία θα κριθεί αν θα ενταχθεί κάποιος στη ρύθμιση και με τι όρους. Συγκεκριμένα απαιτούνται:
-πλήρη στοιχεία του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλετών που υποβάλλουν αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη
-πλήρης κατάλογος όλων των πιστωτών του οφειλέτη και των οφειλόμενων ποσών ανά πιστωτή
-κατά περίπτωση, πιστοποιητικά από αρμόδια δικαστήρια από το αρμόδιο Πρωτοδικείο (περί μη πτώχευσης του οφειλέτη, μη υπαγωγής αυτού σε διαδικασία εξυγίανσης ή ειδικής εκκαθάρισης ή συμφωνίας ρύθμισης ή ειδικής διαχείρισης, ή βεβαίωση ότι δεν εκκρεμεί αίτηση για υπαγωγή του οφειλέτη σε μία από τις παραπάνω διαδικασίες κλπ) ή από  το Ειρηνοδικείο Αθηνών  (ότι δεν έχει εκδοθεί οριστική δικαστική απόφαση ρύθμισης οφειλών ή επικύρωσης δικαστικού συμβιβασμού) ή επικυρωμένο αντίγραφο αν έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση κλπ.
-κατά περίπτωση, αντίγραφο της τελευταίας δήλωσης ΕΝΦΙΑ και της πράξης προσδιορισμού φόρου των τελευταίων 4 ετών, εφόσον έχουν εκδοθεί.
-αν οφειλέτες (φυσικά πρόσωπα)  έχουν στην κυριότητα τους ακίνητα και αγροτεμάχια εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού, απαιτείται συμπληρωμένο έντυπο υπολογισμού αξίας του γηπέδου (Α ΓΗΣ) από την οικεία εφορία,
-για οφειλέτες νομικά πρόσωπα, πιστοποιητικό από το ΓΕΜΗ
-αντίγραφο ποινικού Μητρώου
-για εταιρείες και στην περίπτωση που οι οφειλές προς το Δημόσιο υπερβαίνουν τις 20.000 ευρώ, ζητούνται χρηματοοικονομικές καταστάσεις  των τελευταίων πέντε περιόδων ή προσωρινό ισοζύγιο τελευταίου μηνός  (εφόσον προβλέπονται), πρόσφατα πιστοποιητικά βαρών όλων των ακινήτων,  αναλυτική λίστα ανεξόφλητων υποχρεώσεων για τις οποίες υπάρχουν εμπράγματες εξασφαλίσεις κλπ.
Το Δημόσιο μπορεί να ζητήσει επιπλέον δικαιολογητικά (εκθέσεις εκτιμητών ακινήτων, ασφαλιστήρια συμβόλαια κλπ) ενώ, αν διαπιστωθούν ελλείψεις ή ανακρίβειες, «δύναται» να δοθεί προθεσμία μέχρι δέκα εργάσιμες ημέρες για τη συμπλήρωση ή διόρθωσή τους, αλλιώς η αίτηση απορρίπτεται
5ον) η αίτηση εξετάζεται από την ΑΑΔΕ που μπορεί να την εγκρίνει ή να την απορρίψει με βάση και δικά της στοιχεία, πέραν όσων δηλώνει ο οφειλέτης. Μπορεί δηλαδή να κάνει από μόνη της «μελέτη βιωσιμότητος» του οφειλέτη, ή να χρησιμοποιήσει άλλη που έχουν συντάξει το ΚΕΑΟ ή οι τράπεζες για τον ίδιο οφειλέτη. Αν πάνε όλα καλά, σταματάνε διώξεις και κατασχέσεις. Συμψηφισμοί και υποθήκες πάντως δεν σταματάνε.
Οι νέοι φόροι του 2018
Στις εισπράξεις  φόρων και εισφορών φαίνεται πως στηρίζεται και ο προϋπολογισμός του 2018 που προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,57% του ΑΕΠ, ανάπτυξη 2,4% και μείωση της ανεργίας στο 19%.
Ο νέος προϋπολογισμός ενσωματώνει μέτρα τα οποία έχουν ψηφιστεί από τον περασμένο Μάιο αλλά ακόμη τα νοικοκυριά δεν τα έχουν βιώσει στην τσέπη τους.
Μέτρα τα οποία έρχονται να προστεθούν στον λογαριασμό που πληρώνουν ήδη οι φορολογούμενοι.
Το 2018 πάντως ξεκινά με την επιβολή ψηφισμένων μέτρων από τα οποία ξεχωρίζουν: Οι παρεμβάσεις στα επιδόματα, η αύξηση της εισφοράς για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η φορολόγηση δραστηριοτήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων (τύπου Airbnb), η καθιέρωση φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, η κατάργηση της μείωσης του φόρου εισοδήματος για ιατρικές δαπάνες, η κατάργηση της έκπτωσης κατά 1,5% στη φορολογία εισοδήματος και η αύξηση ΦΠΑ στα νησιά.
Τα νέα φοροεισπρακτικά μέτρα θα εφαρμοστούν το 2018 από το υπουργείο Οικονομικών με σκοπό για αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 951 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα προ των πυλών είναι η περικοπή του ΕΚΑΣ για πάνω από 140.000 χαμηλοσυνταξιούχους, η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες αλλά και η αύξηση του ΕΝΦΙΑ.
Οι διατάξεις αυτές προβλέπουν συγκεκριμένα τα εξής:
Τέλος η έκπτωση για ιατρικές δαπάνες: Καταργείται η έκπτωση, από τον φόρο εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου, του 10% του ποσού των δαπανών του για ιατρική, φαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη, εφόσον οι δαπάνες αυτές υπερβαίνουν συνολικά το 5% του ετήσιου ατομικού εισοδήματός του. Συνέπεια της κατάργησης της διάταξης αυτής θα είναι η περαιτέρω φορολογική επιβάρυνση των φυσικών προσώπων το 2018 όταν θα γίνει η εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος για το 2017.
Κατάργηση της έκπτωσης ποσοστού 1,5% κατά την παρακράτηση φόρουεισοδήματος επί των μισθών και των συντάξεων: Λόγω της κατάργησης αυτού του μικρού ποσοστού έκπτωσης η μηνιαία παρακράτηση φόρου εισοδήματος, η οποία διενεργείται επί των μισθών και των συντάξεων άνω των 650-700 ευρώ τον μήνα θα είναι από την 1η-1-2018 αυξημένη κατά 1,52%. Οι απώλειες για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους με χαμηλά μηνιαία εισοδήματα θα είναι σχεδόν μηδαμινές, ενώ για όσους λαμβάνουν μηνιαία ποσά από 1.000 έως 2.000 ευρώ οι μειώσεις των καθαρών αποδοχών, τις οποίες θα προκαλέσει η αύξηση της μηνιαίας παρακράτησης φόρου εισοδήματος, θα κυμανθούν από 0,5 έως 5,25 ευρώ τον μήνα.
Επιβολή φόρου στις ενοικιάσεις τύπου Airbnb: Ειδικότερα, στο ετήσιο εισόδημα από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων που αποκτά από φέτος κάθε φυσικό πρόσωπο θα επιβληθεί το 2018 φόρος εισοδήματος με βάση την κλίμακα φορολογίας των ενοικίων, δηλαδή με συντελεστές 15% από το πρώτο ευρώ μέχρι τα 12.000 ευρώ του ετήσιου εισοδήματος, 35% στο τμήμα του ετήσιου εισοδήματος από τα 12.001 έως τα 35.000 ευρώ και 45% στο τμήμα του ετήσιου εισοδήματος πάνω από τα 35.000 ευρώ.
Απώλεια της ρύθμισης των 100 δόσεων από την 1η μέρα που μια νέα οφειλή προς το Δημόσιο θα γίνεται ληξιπρόθεσμη: Από την 1η-1-2018 η ρύθμιση του ν. 4321/2015 για την τμηματική εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο έως και σε 100 δόσεις θα χάνεται εφόσον ο οφειλέτης δεν εξοφλεί τις νέες, μετά την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση, οφειλές του εντός της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους. Αν, δηλαδή, ο οφειλέτης καθυστερήσει έστω και μία μέρα την πληρωμή ενός νέου χρέους προς το Δημόσιο, θα χάνει αυτόματα τη ρύθμιση των «100 δόσεων».
Σε ό,τι έχει να κάνει με το ΦΠΑ στα νησιά εξαιρούνται μόνο για 6 μήνες μόλις 5 από τα 32 νησιά της Δωδεκανήσου και του Βορείου Αιγαίου όπου θα καταργηθούν οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ.
Φόρος στα ξενοδοχεία: Ο φόρος θα επιβάλλεται από τις επιχειρήσεις κατά την έκδοση του φορολογικού στοιχείου και αποδίδεται στη φορολογική διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα.
Συγκεκριμένα, η διαμονή σε ξενοδοχειακά καταλύματα θα επιβαρύνεται ημερησίως με ποσό 4 ευρώ για ξενοδοχεία 5 αστέρων, 3 ευρώ για ξενοδοχεία 4 αστέρων, 1,50 ευρώ για ξενοδοχεία 3 αστέρων και 0,50 ευρώ για ξενοδοχεία 1-2 αστέρων.
Σε αντίθεση με τα ξενοδοχεία, η διαμονή σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια - διαμερίσματα επιβαρύνεται σε κάθε περίπτωση με 0,50 ευρώ ημερησίως, χωρίς κλιμάκωση.
Δείτε ολόκληρη την απόφαση της Κατερίνας Παπανάτσιου για τα χρέη στο Δημόσιο:
«ΠΟΛ.1223/29.12.2017
(ΦΕΚ Β 4643/22.12.2017)
Εξειδίκευση των κριτηρίων για τη διαμόρφωση λύσεων ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο έως 50.000 ευρώ κατά την παράγραφο 21 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017, καθορισμός της μεθοδολογίας για τον προσδιορισμό του ύψους και του αριθμού των δόσεων βάσει αυτών, εξαίρεση οφειλών από τις λύσεις ρύθμισης και ρύθμιση κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή αυτής.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Του ν.4469/2017 (ΦΕΚ Α΄ 62) «Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις», και ιδίως της παραγράφου 21 του άρθρου 15,
β) του ν.4174/2013 (ΦΕΚ Α΄ 170) «Φορολογικές διαδικασίες και άλλες διατάξεις»,
γ) του ν.δ. 356/1974 (ΦΕΚ Α΄ 90) «Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων»,
3. το γεγονός ότι κατά τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ φυσικών προσώπων δεν υπολογίζεται η αξία των δικαιωμάτων επί γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού.
4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Κατόπιν αιτήσεως οφειλέτη, ο οποίος εμπίπτει στις κατηγορίες της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της παρούσας και οι συνολικές οφειλές του προς το Δημόσιο δεν υπερβαίνουν τις 50.000 ευρώ, που απευθύνεται στη Φορολογική Διοίκηση έως την 31η Δεκεμβρίου 2018, το Δημόσιο προτείνει λύσεις ρύθμισης σύμφωνα με τα κριτήρια και τους κανόνες των άρθρων 4 έως 8, κατά περίπτωση. Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά. Η ρύθμιση χορηγείται άπαξ ανά οφειλέτη.

Άρθρο 2 Πεδίο εφαρμογής
1. Δυνατότητα υπαγωγής στη ρύθμιση της παρούσας έχουν:
α. φυσικά πρόσωπα με πτωχευτική ικανότητα ή νομικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (άρθρα 21 και 47 του ν. 4172/2013, Α΄167) και έχουν φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας του άρθρου 3 του ν. 4469/2017 και δεν συντρέχουν οι εξαιρέσεις των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 2 του ίδιου νόμου και αα. οι συνολικές οφειλές τους προς όλους τους πιστωτές τους δεν υπερβαίνουν το ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ ή/και
αβ. οι οφειλές τους προς το Δημόσιο υπερβαίνουν το ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) των συνολικών οφειλών τους προς όλους τους πιστωτές, οι οποίες δεν υπερβαίνουν το ποσό των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ,
β.φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013), αλλά δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν κάνει έναρξη εργασιών, και έχουν φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας του άρθρου 3 του ν. 4469/2017 και δεν συντρέχουν οι εξαιρέσεις της περίπτωσης γ της παραγράφου 2 και των περιπτώσεων γ και δ της παραγράφου 3 του άρθρου 2 του ιδίου νόμου.
2. Στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές προς το Δημόσιο που είναι ήδη βεβαιωμένες κατά την 31η Δεκεμβρίου 2016 σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων-Κ.Ε.Δ.Ε. (ν.δ. 356/1974), του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013) και του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001) καθώς και οφειλές υπέρ τρίτων πιστωτών που βεβαιώνονται και εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε., εφόσον έχουν ήδη βεβαιωθεί κατά την ανωτέρω ημερομηνία, με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής κατά το χρόνο υπαγωγής στη ρύθμιση. Η υπαγωγή στις ρυθμίσεις της παρούσας απόφασης συνεπάγεται την αυτοδίκαιη απώλεια τυχόν υφιστάμενων ρυθμίσεων για τις ίδιες οφειλές.
3.Από τη ρύθμιση εξαιρούνται:
α) οφειλές που έχουν ρυθμιστεί με οριστική δικαστική απόφαση ή δικαστικό συμβιβασμό κατά τις διατάξεις του νόμου 3869/2010 (Α΄ 130), ακόμα κι αν ακολούθησε έκπτωση του οφειλέτη για οποιονδήποτε λόγο και β) οφειλές που αφορούν σε ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν με τη σύσταση ειδικών αφορολόγητων αποθεματικών σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 4002/2011 ή σύμφωνα με άλλες ειδικές διατάξεις.
Άρθρο 3 Περιεχόμενο αίτησης και συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά
Η αίτηση πρέπει να περιέχει πλήρη στοιχεία του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλετών που υποβάλλουν αυτήν από κοινού με τον οφειλέτη καθώς και τα στοιχεία που απαιτούνται για την αξιολόγηση της επιλεξιμότητας αυτού σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 4469/2017. Η αίτηση πρέπει να περιέχει επιπλέον κατάλογο όλων των πιστωτών του οφειλέτη και των οφειλόμενων ποσών ανά πιστωτή. Η αίτηση υπέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 και συνοδεύεται υποχρεωτικά από:
α) για οφειλέτες της περίπτωσης α της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της παρούσας, πιστοποιητικό από το αρμόδιο Πρωτοδικείο περί μη πτώχευσης του οφειλέτη, μη υπαγωγής αυτού σε διαδικασία εξυγίανσης κατ' άρθρα 99 επ. του ν. 3588/2007 ή ειδικής εκκαθάρισης κατ' άρθρο 106ιατου ίδιου νόμου, όπως ίσχυε, ή συμφωνίας ρύθμισης ή ειδικής διαχείρισης κατ' άρθρα 62 επ. του ν. 4307/2014,
β) για οφειλέτες της περίπτωσης α της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της παρούσας, πιστοποιητικό από το αρμόδιο Πρωτοδικείο ότι δεν εκκρεμεί αίτηση για υπαγωγή του οφειλέτη σε μία από τις διαδικασίες της ως άνω περίπτωσης α του παρόντος άρθρου,
γ) για οφειλέτες της περίπτωσης β της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της παρούσας, πιστοποιητικό από το Ειρηνοδικείο Αθηνών (Γενικό Αρχείο Αιτήσεων άρθρου 13 ν. 3869/2010) ότι δεν έχει εκδοθεί γι' αυτόν οριστική δικαστική απόφαση ρύθμισης οφειλών ή επικύρωσης δικαστικού συμβιβασμού κατά τις διατάξεις του νόμου 3869/2010. Σε περίπτωση έκδοσης δικαστικής απόφασης του προηγούμενου εδαφίου, πρέπει να προσκομίζεται υπεύθυνη δήλωση του οφειλέτη του ν. 1599/1986 ότι οι οφειλές που έχουν περιληφθεί σε αυτήν δεν εμπίπτουν στην εξαίρεση της περίπτωσης α της παραγράφου 3 του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης, καθώς και επικυρωμένο αντίγραφο της αίτησης και της απόφασης.
δ) Για οφειλέτες των περιπτώσεων α και β της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της παρούσας, αντίγραφο της τελευταίας εκδοθείσας δήλωσης ΕΝ.Φ.Ι.Α. πράξης προσδιορισμού φόρου του έτους υποβολής της αίτησης και των τριών (3) προηγούμενων ετών, εφόσον έχουν εκδοθεί.
ε) Για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα των περιπτώσεων α και β της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της παρούσας, οι οποίοι έχουν στην κυριότητα τους εμπράγματα δικαιώματα επί γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού, συμπληρωμένο έντυπο υπολογισμού αξίας του γηπέδου (Α ΓΗΣ),
στ) για οφειλέτες νομικά πρόσωπα, πιστοποιητικό περί μη λύσης της εταιρείας από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.),
ζ) αντίγραφο ποινικού Μητρώου γενικής χρήσης του οφειλέτη ή του πρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου για ανώνυμες εταιρείες, του διαχειριστή για εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες, των ομόρρυθμων εταίρων και των διαχειριστών για προσωπικές εταιρείες και στην περίπτωση κατά την οποία οι προς ρύθμιση οφειλές προς το Δημόσιο υπερβαίνουν τις 20.000 ευρώ, επιπροσθέτως, τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
η) χρηματοοικονομικές καταστάσεις του άρθρου 16 του ν. 4308/2014 (Α΄ 251) των τελευταίων πέντε περιόδων, οι οποίες πρέπει να είναι δημοσιευμένες, εφόσον προβλέπεται υποχρέωση σύνταξης ή/και δημοσίευσης αυτών,
θ) προσωρινό ισοζύγιο τελευταίου μηνός τεταρτοβάθμιων λογαριασμών του αναλυτικού καθολικού της γενικής λογιστικής, εφόσον προβλέπεται η κατάρτισή του,
ι) πρόσφατα πιστοποιητικά βαρών όλων των ακινήτων, και
ια) υπεύθυνη δήλωση με αναλυτική παράθεση των ανεξόφλητων υποχρεώσεων για τις οποίες υπάρχουν εμπράγματες εξασφαλίσεις επί αυτών.
Το Δημόσιο δύναται να ζητήσει την υποβολή επιπλέον δικαιολογητικών, τα οποία κρίνει απαραίτητα για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη και για τη διαμόρφωση της πρότασης ρύθμισης από αυτό, σύμφωνα με τα επόμενα άρθρα.
Τα ως άνω δικαιολογητικά προσκομίζονται και από τυχόν συνοφειλέτη που υποβάλλει από κοινού αίτηση με τον οφειλέτη.
Σε περίπτωση που το Δημόσιο διαπιστώσει ελλείψεις ή ανακρίβειες στην υποβληθείσα αίτηση, τα ανωτέρω στοιχεία και δικαιολογητικά, δύναται να τάξει εύλογη προθεσμία, η οποία δεν υπερβαίνει τις δέκα (10) εργάσιμες ημέρες, για τη συμπλήρωση ή διόρθωση αυτών και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης να απορρίψει την αίτηση.
Άρθρο 4 Κριτήρια για τη διαμόρφωση πρότασης ρύθμισης
1. Για την υποβολή πρότασης ρύθμισης από το Δημόσιο λαμβάνονται υπόψη το διαθέσιμο εισόδημα και η αξία των περιουσιακών στοιχείων, κινητών και ακινήτων, των οφειλετών.
2. Για την αξιολόγηση των περιουσιακών στοιχείων το Δημόσιο ελέγχει και λαμβάνει υπόψη τα εξής:
(α) Για τα ακίνητα:
Εφόσον οι προς ρύθμιση οφειλές προς το Δημόσιο υπερβαίνουν τις 20.000 ευρώ, έκθεση εκτιμητή ακινήτων, σύμφωνα με την περίπτωση (ιε) της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 4469/2017, η οποία έχει συνταχθεί σε χρόνο μικρότερο του έτους πριν την υποβολή της αίτησης και, σε περίπτωση που προσκομίζονται από οφειλέτη ή συνοφειλέτη περισσότερες εκθέσεις εκτιμητών, την πιο πρόσφατη. Εκτίμηση αξίας ακινήτων που περιλαμβάνεται σε έκθεση εμπειρογνώμονα, σύμφωνα με την περίπτωση (ιδ) της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 4469/2017, λαμβάνεται υπ' όψιν μόνο όταν βασίζεται σε έκθεση εκτιμητή ακινήτων.
Σε περίπτωση που δεν απαιτείται ή δεν προσκομίζεται έκθεση εκτιμητή ακινήτων, το Δημόσιο υπολογίζει ως αξία ακινήτων τη φορολογητέα αξία για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α., σύμφωνα με το ν. 4223/2013, από την τελευταία συντεθείσα δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. πράξη προσδιορισμού φόρου. Για γήπεδα εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού φυσικών προσώπων, για τα οποία δεν προσδιορίζεται αξία ΕΝΦ.Ι.Α. και δεν προσκομίζεται έκθεση εκτιμητή ακινήτων, το Δημόσιο υπολογίζει ως αξία ακινήτων την αντικειμενική αξία αυτών, όπως αυτή προκύπτει από τις διατάξεις του άρθρου 41 Α΄ του ν. 1249/1982 (ΦΕΚ 43 Α΄) και της απόφασης του Υπουργού Οικονομικών 1144814/2631/ ΠΟΛ.1310/30.12.1998 (ΦΕΚ 1328 Β΄).
 (β) Για τα κινητά:
i) που σχετίζονται με την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας του οφειλέτη ή συνοφειλέτη, όπως ενσώματα και άυλα πάγια πλην ακινήτων, αποθέματα, χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία (π.χ. τίτλοι, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες καταθέσεις, μετρητά, μετοχές) την αγοραία αξία όπως προκύπτει είτε από πρόσφατη έκθεση οικονομολόγου, μέλους του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ή κατόχου άδειας λογιστή-φοροτεχνικού Α΄ τάξης, προκειμένου για οφειλέτη που τηρεί διπλογραφικά βιβλία με ετήσιο κύκλο εργασιών έως και1.500.000 ευρώ ή απλογραφικά βιβλία ή από πρόσφατη έκθεση ορκωτού ελεγκτή, προκειμένου για οφειλέτη, που τηρεί διπλογραφικά βιβλία με ετήσιο κύκλο εργασιών μεγαλύτερο των 1.500.000 ευρώ.
Ως «πρόσφατη έκθεση» θεωρείται αυτή που έχει συνταχθεί εντός των τελευταίων δώδεκα μηνών πριν από την υποβολή της αίτησης της παρούσας απόφασης. Σε περίπτωση που δεν προσκομίζεται η ως άνω έκθεση, το Δημόσιο λαμβάνει υπόψη την αξία που αναφέρεται στην αίτηση του οφειλέτη και δύναται να ζητήσει τυχόν διαθέσιμα συνοδευτικά έγγραφα για τον έλεγχο της ως άνω δηλωθείσας αξίας.
ii) που δεν υπάγονται στην ανωτέρω υποπερίπτωση και αφορούν σε κινητά μεγάλης αξίας, ενός εκάστου άνω των 2.000 ευρώ και συνολικά εκτιμώμενα άνω των 30.000 ευρώ, την αξία που αναφέρεται στην αίτηση του οφειλέτη, για τον έλεγχο της οποίας το Δημόσιο δύναται να ζητήσει τυχόν διαθέσιμα συνοδευτικά έγγραφα και η οποία δεν μπορεί να υπολείπεται αυτής που αναγράφεται σε εν ισχύ σύμβαση ασφάλισης τους.
iii) μικρής αξίας, η αξία που αναφέρεται στην αίτηση του οφειλέτη.
3. Για την αξιολόγηση του εισοδήματος το Δημόσιο ελέγχει και λαμβάνει υπόψη τα εξής:
(α) για νομικά πρόσωπα, είτε πρόκειται για οφειλέτη είτε για συνοφειλέτη που υπέγραψε την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, το μεγαλύτερο μεταξύ του μέσου όρου των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) της τελευταίας τριετίας και των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) του τελευταίου έτους πριν από την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη,
(β) για φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, είτε πρόκειται για τον οφειλέτη είτε για συνοφειλέτη που υπέγραψε την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, το μεγαλύτερο μεταξύ του μέσου όρου των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) της τελευταίας τριετίας και των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (θετικό EBITDA) του τελευταίου έτους πριν την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη, προσαυξημένο κατά το μέσο όρο των εσόδων από άλλες πηγές της τελευταίας τριετίας.
(γ) για συνοφειλέτες φυσικά πρόσωπα μη επιτηδευματίες, ο μέσος όρος του πραγματικού δηλωθέντος κατά τις τρεις τελευταίες φορολογικές περιόδους εισοδήματος, φορολογητέου ή μη.
4. Αν το μέρος του ποσοστού του 2,75% των κερδών του οφειλέτη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA), όπως προσδιορίστηκαν σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, που αντιστοιχεί στο λόγο των οφειλών προς το Δημόσιο προς τις συνολικές οφειλές του οφειλέτη, είναι μεγαλύτερο από τη συνολική αρχική μηνιαία δόση, όπως αυτή προκύπτει σύμφωνα με τα επόμενα άρθρα, τότε η συνολική μηνιαία δόση αναπροσαρμόζεται, ώστε να ισούται με αυτό το ποσό και ο αριθμός των δόσεων μειώνεται αναλόγως.
5. Το Δημόσιο προτείνει ρυθμίσεις, σύμφωνα με τα επόμενα άρθρα, με ισόποσες τοκοχρεωλυτικές μηνιαίες δόσεις. Για τον υπολογισμό των τοκοχρεωλυτικών δόσεων λαμβάνεται υπ' όψιν επιτόκιο ίσο με το επιτόκιο euribor τριμήνου, προσαυξημένο κατά πέντε (5) εκατοστιαίες μονάδες, το οποίο είναι σταθερό, με κρίσιμο χρόνο την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, και υπολογίζεται ετησίως.
6. Για τον υπολογισμό του τελικού ποσού της προς ρύθμιση οφειλής, στην οποία δεν συνυπολογίζονται τα πρόστιμα του αρ. 57 ν.4174/13 και του αρ.6 του ν.δ. 356/1974, καθώς και για το πλήθος δόσεων της προτεινόμενης ρύθμισης που δεν δύναται να υπερβεί τις 120 μηνιαίες δόσεις με ελάχιστο όριο δόσης τα πενήντα (50) ευρώ, εφαρμόζονται ειδικότερα τα επόμενα άρθρα.
Άρθρο 5
Ρυθμίσεις για την κατηγορία οφειλετών φυσικών προσώπων με πτωχευτική ικανότητα ή νομικών προσώπων που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα με συνολικές οφειλές προς όλους τους πιστωτές έως 20.000 ευρώ.
Στις περιπτώσεις οφειλετών του άρθρου 2 παρ. 1 περ. α υποπερ. αα της παρούσας, το Δημόσιο χορηγεί τις ακόλουθες ρυθμίσεις των οφειλών προς αυτό:
(Α) Για οφειλέτες με συνολικό ποσό βασικής οφειλής προς το Δημόσιο έως 3.000 ευρώ:
(α) τμηματική καταβολή του συνολικώς οφειλόμενου ποσού χωρίς δυνατότητα διαγραφής κανενός ποσού,
(β) καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
(ι) ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ
(ιι) μέγιστος αριθμός δόσεων 36
(ιιι) ανάλογη μείωση του αριθμού των δόσεων βάσει του υπολογισμού της παρ. 4 του άρθρου 4 της παρούσας.
(Β) Για οφειλέτες με συνολικό ποσό βασικής οφειλής προς το Δημόσιο από 3.000,01 έως 20.000 ευρώ:
(α) διαγραφή του 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής,
(β) καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
(ι) ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ (ιι) μέγιστος αριθμός δόσεων 120
(ιιι) ανάλογη μείωση του αριθμού των δόσεων βάσει του υπολογισμού της παρ. 4 του άρθρου 4 της παρούσας.
Άρθρο 6
Ρυθμίσεις για την κατηγορία οφειλετών φυσικών προσώπων με πτωχευτική ικανότητα ή νομικών προσώπων που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα με συνολικές οφειλές προς όλους τους πιστωτές έως 50.000 ευρώ και οφειλές προς το Δημόσιο που υπερβαίνουν το ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) αυτών
Στις περιπτώσεις οφειλετών του άρθρου 2 παρ. 1 περ. α υποπερ. αβ της παρούσας, το Δημόσιο χορηγεί τις ακόλουθες ρυθμίσεις των οφειλών προς αυτό:
(Α) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές έως 20.000 ευρώ:
Εφαρμόζεται αναλογικά το προηγούμενο άρθρο.
(Β) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές από 20.000,01 έως 50.000 ευρώ, εξαιρουμένων των περιπτώσεων βασικής οφειλής προς το Δημόσιο έως 20.000 ευρώ, οπότε εφαρμόζεται αναλογικά το προηγούμενο άρθρο,
(α) το Δημόσιο χορηγεί ρυθμίσεις μόνο εφόσον ο οφειλέτης πληροί το εξής κριτήριο:
Ο λόγος του χρέους, απομειούμενου κατά το ποσό του υπό διαγραφή μέρους του κατά τα κατωτέρω, προς το εισόδημα, όπως αυτό καθορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 4 της παρούσας, είναι μικρότερος ή ίσος του 8.
(β) Το Δημόσιο χορηγεί ρυθμίσεις με τα εξής χαρακτηριστικά:
(βα) διαγραφή του 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής, καθώς και του 95% των οφειλών από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση
(ββ) καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
(ι) ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ
(ιι) μέγιστος αριθμός δόσεων 120
(ιιι) ανάλογη μείωση του αριθμού των δόσεων βάσει του υπολογισμού της παρ. 4 του άρθρου 4 της παρούσας.
Άρθρο 7
Ρυθμίσεις για φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα χωρίς πτωχευτική ικανότητα με οφειλές προς το Δημόσιο έως 50.000 ευρώ
Στις περιπτώσεις οφειλετών του άρθρου 2 παρ. 1 περ. β της παρούσας, το Δημόσιο χορηγεί τις ακόλουθες ρυθμίσεις των οφειλών προς αυτό:
(Α) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές προς το Δημόσιο έως 20.000 ευρώ:
Εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 5 της παρούσας απόφασης.
(Β) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές προς το Δημόσιο από 20.000,01 έως 50.000 ευρώ, εξαιρουμένων των περιπτώσεων βασικής οφειλής προς το Δημόσιο έως 20.000 ευρώ, οπότε εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 5 της παρούσας απόφασης:
(α) Το Δημόσιο χορηγεί ρυθμίσεις μόνο εφόσον ο οφειλέτης πληροί το εξής κριτήριο:
o λόγος του χρέους, απομειούμενου κατά το ποσό του υπό διαγραφή μέρους του κατά τα κατωτέρω, προς το εισόδημα, όπως αυτό καθορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 4 της παρούσας, είναι μικρότερος ή ίσος του 8.
(β) Το Δημόσιο χορηγεί ρυθμίσεις με τα εξής χαρακτηριστικά:
(βα) Διαγραφή του 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής, καθώς και του 95% των οφειλών από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση,
(ββ) καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
(ι) ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ
(ιι) μέγιστος αριθμός δόσεων 120
(ιιι) ανάλογη μείωση του αριθμού των δόσεων βάσει του υπολογισμού της παρ. 4 του άρθρου 4 της παρούσας.
Άρθρο 8 Εξαιρέσεις
1. Το Δημόσιο δεν προτείνει ρυθμίσεις σε περίπτωση που διαθέτει, σύμφωνα με τις εσωτερικές του διαδικασίες, δική του μελέτη βιωσιμότητας, βάσει της οποίας το χρέος του οφειλέτη χαρακτηρίζεται ως μη βιώσιμο.
2. Το Δημόσιο δεν προτείνει ρυθμίσεις εφόσον η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς αυτό υπερβαίνει τις 20.000 και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 4 της παρούσας, υπερβαίνει το εικοσιπενταπλάσιο αυτής.
3. Το Δημόσιο δύναται να προτείνει ρυθμίσεις ακόμα και χωρίς τη συνδρομή των κριτηρίων βιωσιμότητας των περιπτώσεων Β(α) των άρθρων 6 και 7 της παρούσας, όπου αυτά εφαρμόζονται, εφόσον διαθέτει, σύμφωνα με τις εσωτερικές του διαδικασίες, δική του μελέτη βιωσιμότητας, βάσει της οποίας το χρέος του οφειλέτη χαρακτηρίζεται ως βιώσιμο.
Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται και σε περίπτωση που προσκομίζεται μελέτη βιωσιμότητας που έχει καταρτισθεί από άλλον θεσμικό πιστωτή (Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα) ή από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα της περ. (ιδ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4469/2017 σε χρόνο μικρότερο του έτους πριν από την υποβολή της αίτησης του άρθρου 1 της παρούσας.
Άρθρο 9 Υλοποίηση της ρύθμισης
1. Η διαγραφή βασικής οφειλής γίνεται κατά σειρά παλαιότητας από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη. Η διαγραφή των βασικών οφειλών και η απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων τελεί υπό την αναβλητική αίρεση της ολοσχερούς αποπληρωμής των ρυθμιζόμενων οφειλών.
2. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση πρέπει να καταβληθεί η πρώτη δόση εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την αποδοχή της πρότασης ρύθμισης από τον αιτούντα.
Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε επόμενου μήνα αρχής γενομένης από την ημερομηνία αποδοχής της πρότασης ρύθμισης.
Άρθρο 10 Ευεργετήματα ρύθμισης και δικαιώματα του Δημοσίου
1.Η υπαγωγή και συμμόρφωση στη ρύθμιση παρέχει στον οφειλέτη επί των ρυθμιζόμενων οφειλών τα ακόλουθα ευεργετήματα:
α. Δεν υπολογίζονται περαιτέρω τόκοι και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και κατά τη διάρκεια ισχύος αυτής δεν υπολογίζονται τα πρόστιμα του άρθρου 57 του ν.4174/2013 (ΚΦΔ) και του άρθρου 6 του ν.δ. 356/1974. β. Χορηγείται στον οφειλέτη αποδεικτικό ενημερότητας σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ) και των κατ' εξουσιοδότηση αυτού εκδοθεισών αποφάσεων, όπως εκάστοτε ισχύουν. Για την εξέταση της συνδρομής των όρων και προϋποθέσεων χορήγησης του αποδεικτικού δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν προς διαγραφή/απαλλαγή βασικές οφειλές, τόκοι και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής όπως αυτές προσδιορίζονται στη ρύθμιση.
γ. Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για το αδίκημα του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α΄43) και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε σύμφωνα με το άρθρο αυτό ή, εφόσον άρχισε, η εκτέλεση της διακόπτεται. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος, χωρίς να ισχύει ο χρονικός περιορισμός της παραγράφου 3 του άρθρου 113 του Π.Κ.
δ. Αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών και ακινήτων του οφειλέτη. Η αναστολή αυτή δεν ισχύει για ληξιπρόθεσμες δόσεις της ρύθμισης καθώς και για κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί έως την υπαγωγή της ρύθμισης στα χέρια τρίτων, τα αποδιδόμενα όμως ποσά από αυτές λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη δόσης ή δόσεων της ρύθμισης, εφόσον καταβάλλονται εντός της προθεσμίας αυτών και δεν πιστώνονται διαφορετικά κατά τις κείμενες διατάξεις.
2. Το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα και μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση:
α. να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του Δημοσίου και μέχρι του ύψους των οφειλών του κατά τις διατάξεις περί συμψηφισμού του άρθρου 83 του ν.δ. 356/1974 και του άρθρου 48 του Κ.Φ.Δ. και των οριζόμενων στο ν. 4254/2014 (ΦΕΚ Α΄ 85), όπως ισχύουν. Τυχόν υπόλοιπο ποσό επιστρέφεται στον οφειλέτη με βάση τα ισχύοντα στην απόφαση Υπουργού Οικονομικών ΠΟΛ.1116/23.5.2013. Εφόσον η γενεσιουργός αιτία της ανωτέρω απαίτησης κατά του Δημοσίου ανάγεται σε χρόνο προγενέστερο της ρύθμισης της παρούσας απόφασης, με το συμψηφισμό πιστώνονται, κατά σειρά προτεραιότητας, οφειλές εκτός ρυθμίσεων, δόσεις άλλων ρυθμίσεων βεβαιωμένων χρεών στη Φορολογική Διοίκηση, δόσεις της ρύθμισης της παρούσας απόφασης και, τέλος, εφόσον έχουν εξαντληθεί οι λοιπές βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση οφειλές, οι προβλεπόμενες στη ρύθμιση προς διαγραφή/ απαλλαγή οφειλές σε αυτή. Σε διαφορετική περίπτωση, πιστώνονται κατά προτεραιότητα οι δόσεις της ρύθμισης της παρούσας απόφασης, δόσεις άλλων ρυθμίσεων βεβαιωμένων χρεών στη Φορολογική Διοίκηση και οφειλές εκτός ρυθμίσεων.
β. να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη και συνοφειλετών, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη.
γ. να προβαίνει σε ελέγχους ακρίβειας των στοιχείων που δήλωσε ο οφειλέτης έως και ένα έτος μετά την αποπληρωμή και σε περίπτωση διαπίστωσης σημαντικών αποκλίσεων από τα πραγματικά, να προβαίνει μονομερώς σε έκπτωση του από τη ρύθμιση και αναβίωση των οφειλών σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχικής βεβαίωσης μαζί με τους αναλογούντες τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Ποσά που καταβλήθηκαν σε συμμόρφωση προς τη ρύθμιση αφαιρούνται από τις απαιτήσεις που αναβίωσαν.
3. Με την υπαγωγή στη ρύθμιση αναστέλλεται η παραγραφή των ρυθμιζόμενων οφειλών καθ' όλη τη διάρκεια ισχύος αυτής και δεν συμπληρώνεται πριν από την πάροδο έτους από τη λήξη της αναστολής.
Άρθρο 11 Απώλεια ρύθμισης
Η ρύθμιση απόλλυται, με συνέπεια να καθίσταται αμέσως ληξιπρόθεσμο και απαιτητό το σύνολο της οφειλής που παραμένει ανεξόφλητο σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχικής βεβαίωσης μαζί με τους αναλογούντες τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, στις εξής περιπτώσεις:
α. μη καταβολής δόσεων ή μερικής καταβολής δόσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται στην ρύθμιση, έως τη συμπλήρωση του ποσού που αντιστοιχεί σε τρεις (3) δόσεις,
β. παράλειψης του οφειλέτη να υποβάλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας, εντός τριών (3) μηνών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής τους,
γ. παράλειψης του οφειλέτη να εξοφλήσει ή να τακτοποιήσει με νόμιμο τρόπο, με αναστολή είσπραξης ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής τις οφειλές του προς το Δημόσιο ή υπέρ τρίτων που εισπράττονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, οι οποίες βεβαιώθηκαν μετά την 31 Δεκεμβρίου 2016, εντός ενενήντα (90) ημερών από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση ή, προκειμένου για οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση, εντός εξήντα (60) ημερών από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους.
Άρθρο 12 Συνοφειλέτες
Σε περίπτωση που την αίτηση ρύθμισης του άρθρου 3 της παρούσας υποβάλλουν, από κοινού με τον οφειλέτη της παραγράφου 1 του άρθρου 2, και πρόσωπα που ευθύνονται αλληλεγγύως με αυτόν για το σύνολο ή μέρος των ρυθμιζόμενων οφειλών, τα ευεργετήματα του άρθρου 10 παρέχονται και στα πρόσωπα αυτά. Στην περίπτωση αυτή για την αξιολόγηση,
Α) των περιουσιακών στοιχείων της παραγράφου 2 του άρθρου 4 της παρούσας αθροίζονται και οι αντίστοιχες αξίες των προσώπων αυτών έως του ποσού συνυπευθυνότητάς τους στις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές,
Β) του εισοδήματος της παραγράφου 3 και του ποσοστού της παρ. 4 του άρθρου 4 της παρούσας αθροίζονται και οι αντίστοιχες τιμές των προσώπων αυτών κατά το ποσοστό συνυπευθυνότητάς τους στις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές,
Γ) της αξίας των περιουσιακών στοιχείων για την εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 8 της παρούσας αθροίζονται και οι αντίστοιχες αξίες των περιουσιακών στοιχείων των προσώπων αυτών κατά το ποσοστό συνυπευθυνότητάς τους στις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές,
Δ) του εισοδήματος κατά την έννοια της υποπερ. α της περ. Β των άρθρων 6 και 7 της παρούσας, αθροίζονται τα αντίστοιχα εισοδήματα των προσώπων αυτών κατά το ποσοστό συνυπευθυνότητάς τους στις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές.
Άρθρο 13 Αρμόδιο όργανο
Αρμόδιος φορέας για την πρόταση ρύθμισης, την παρακολούθηση τήρησης των όρων αυτής και για κάθε άλλη αναγκαία ενέργεια ή πράξη για την εφαρμογή της παρούσας είναι η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και αρμόδιο όργανο ο Διοικητής αυτής.
Άρθρο 14 Έναρξη ισχύος
Η παρούσα απόφαση ισχύει από 1η Φεβρουαρίου 2018. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
Αθήνα, 29 Δεκεμβρίου 2017
Η Υφυπουργός
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ»

Δεν υπάρχουν σχόλια